INSTAGRAM
Dárky na Instagramu
Instagram přináší novou možnost pro tvůrce obsahu, kteří mohou vydělávat prostřednictvím tzv. "dárků (minimochodem na TikToku je tato možnost už delší dobu). Tyto dárky jsou skvělým způsobem, jak odměnit tvůrce za jejich podporu a zároveň monetizovat svůj obsah. V tomto článku se dozvíte, jak aktivovat dárky na Instagramu a začít vydělávat.

Poté, co instagram v únoru spustil virtuální dárky pro tvůrce reels v USA, nyní oznámil, že i ostatní tvůrci v mnoha dalších regionech budou mít nárok na dárky (v aplikaci) prostřednictvím vyhrazeného tlačítka „poslat dárek“ u svých videí. Dárky poskytují tvůrcům reels další možnost generování příjmů. Dárky „formou nálepek“ jsou k dispozici v různé výši hvězdiček. Uživatelé platí za dárky ve hvězdách, což je měna v aplikaci Meta. Tyto hvězdičky si může uživatel koupit od 29 Kč (45 hvězdiček) do 149 Kč (300 hvězdiček). Pak už jen záleží v jaké hodnotě vám nálepku pošle.

Diváci (sledující) si můžou koupit hvězdičky a využít je k tomu, aby vám na Instagramu poslali dárky. Instagram vám následně pak měsíčně poskytne podíl na výnosu z vašich reelů, které dostaly dárky, odpovídající 0,01 USD za každou hvězdičku od fanoušků. 

Aktivace dárku na profilu

Je potřeba hned na úvod říct, že je tato možnost dostupná na účtech tvůrců se založenou živností (na business účtech tato možnost není – tato informace není ale nikde potvrzena ani vyvrácená). Pokud dostanu jiné informace, článek bude aktualizován. Pojďme se teď ale podívat na to, jak dárky na účtu aktivovat.

  • pokud nemáte nastavené automatické aktualizace, proveďte aktualizaci aplikace ručně. Zaručíte si tak to, že budete mít k dispozici nejnovější aktualizaci aplikace instagram
  • na svém profil klikněte na „panel pro profesionály“ (viz foto)
  • pod přehledy uvidíte sekci „další kroky“. Pokud v nabídce najdete informaci ohledně nastavení dárků v reels, můžete se do toho pustit. Pokud tam ale bude tato možnost chybět, tak je potřeba ještě počkat a občas kontrolovat
  • když možnost dárku mít budete, stačí na šipku u textu kliknout a pustit se do nastavování

Teď přichází vyplňovací fáze, kde budete vkládat informace o vás (jako tvůrci) + DIČ. Ano, DIČ je podmínkou k tomu aby se k vám výplata za dárky následně dostala + abyste mohli přijímat platby, musíte mít účet pro výplatu. Když to neuděláte, tak:

  • V případě, že si účet nepřidáte do 5 měsíců nebo vaše výdělky překročí 500 USD, přijdete o možnost monetizovat formou dárků na Instagramu.
  • Po 6 měsících vám vyprší veškerá práva na získání výplaty, kterých se tímhle zároveň zříkáte

Své celkové a měsíční přibližné výdělky uvidíte na panelu pro profesionály. Peníze vám budou vyplaceny, když celkový zůstatek dosáhne 25 USD (včetně výdělků z jiných monetizačních programů). Výplata z Instagramu vám dorazí na účet zhruba 21 dní po konci měsíce, ve kterém jste hvězdičky (koupené sledujícími jako dárek pro vás) získali.

Každý měsíc by vám měla přijít:

  • Faktura s výdělky za výplatní období z předchozího měsíce.
  • Platba, pokud váš celkový zůstatek dosáhl částky 25 USD. Pokud třeba vyděláte 10 USD v dubnu a 40 USD v květnu, výplatu dostanete v červnu.

A jak to vypadá z druhé strany (tedy z pohledu kupujícího)?

Když u vašeho reels uvidí možnost „poslat dárek“, klikne na něj a z nabídky vybere samolepku třeba s 10 hvězdičkami, bude následně odkázán na nejnižší balíček (45 hvězdiček) za 29 Kč. Po zaplacení a nabití hvězdičkového kreditu může dle volby samolepky poslat dárek ve vybrané hodnotě. Chcete si to vyzkoušet? Osobně mám možnost monetizace pouze na osobním profilu (nikoliv na pracovním, který je taky v režimu tvůrce), ale ZDE si můžete vyzkoušet jak to probíhá a popřípadě si proces nákupu proklikat (ne hned kupovat). Info: dárky je možné zasílat pouze prostřednictvím mobilní aplikace, nikoliv z počítače.

Co se děje potom?

V okamžiku, kdy tvůrce obdrží hvězdičky na svůj instagram účet, dorazí mu do sekce upozornění informace, že uživatel xxx posílá dárek za reels. Při kliknutí na toto upozornění je možnost ze strany tvůrce je viditelná informace kdo a kolik hvězdiček poslal. Tato informace není veřejná pro ostatní.

Osobně si myslím, že se pro většinu tvůrců (zvlášť v našich končinách) nic extra nezmění, ale je to něco, a mohlo být malým nakopnutím, které hnutí tvůrce k tvorbě kvalitního obsahu. A jak vnímáte tuto funkci vy?