#INSTAGRAM
Instagram průvodce

Pokud máte Spotify, je pravděpodobné, že jste si vytvořili seznam skladeb se všemi svými oblíbenými skladbami a přeuspořádali je v určitém pořadí. Věděli jste ale, že něco podobného můžete udělat i na Instagramu? Jmenuje se to průvodce a v článku se dozvíte, jak na něj. 

Instagram průvodci jsou dalším skvělým způsobem, jak sdílet obsah na této sociální síti. První představení této funkce bylo již v roce (a teď se podržte) 2020. Od té doby jej objevilo už mnoho značek, influencerů i malých tvůrců, kteří průvodce použivají při kategorizaci jednotlivých příspěvků věnovaných konkrétnímu tématu. 

Výhodou průvoce je to, že k jejich tvorbě nepotřebujete vytvářet „žádný nový“ obsah. V průvodcích jde především o seskupení videí a příspěvků, které již (nejen na vašem profilu) existují. Pojďme se mu ale podívat na zoubek, pochopit co to vlastně ten průvodce je, jak ho vytvořit a jak ho používat pro vaše podnikání. 

Co je průvodce?

Je to formát obsahu, který kombinuje vizuální prvky a text. Každý průvodce je v podstatě sbírkou již existujících příspěvků, které můžete doplnit o popis. V okamžiku kdy průvodce vytvoříte, zobrazí se ve vašem profilu na veřejné kartě, kterou mohou vaší sledující kdykoli navštívit. Navíc jej můžete kdykoliv sdílet ve vašem příběhu a připomínat tak příspěvky, které jsou už tak dole, že k nim sledující už občas nenajdou cestu.

Při tvorbě můžete narazit na 3 tipy průvodce:

Místasdílení skvělých míst…Ať už jsou to místa, kde mají ty nejlepší snídaně, tipy na krásné rozhledny (skryté pláže) nebo nejchutnější matcha latté. Tito průvodci jsou geograficky zaměřeni a obecně se soustředí na nějaké téma. 

Produkty – Tento typ průvodců je skvělý pro malé podniky, které mají integrovaný obchod na svém profilu. Můžete tak ze svých produktů vytvořit kolekci např. „Prsteny s minerály, Zlaté prsteny, Náušnice do nosu“ apod. Můžete dokonce vytvořit průvodce s produkty jiných obchodů, např. „Moje #musthave kousky na zimu“ a vložit do něj produkty oblíbených značek. Pozor: Průvodce věnovaný produktům je vázán na obchody na Instagramu (takže do průvodce „Produkty“ nemůžete přidat něco, co není v seznamu produktu). 

Příspěvky (ty které jste vytvořili nebo si je uložili) – Tento typ průvodce se neřídí geografickými značkami nebo produkty. Je to nejotevřenější druh průvodce a poskytuje vám největší svobodu, pokud jde o obsah, který do něj můžete zahrnout. Do průvodce můžete vložit  jakýkoli veřejný příspěvek, který je váš nebo ho máte pro inspiraci ve složce uloženo. 

Co jsou průvodci a jaké jsou jejich možnosti už víte, teď se podíváme na to, jak si takového průvodce na vašem profilu vytvořit. 

Přejděte na svůj profil a klepněte na tlačítko plus + (viz obr. 1.). Otevře se nabídka s možnostmi toho, co můžete na Instagramu zveřejňovat. Klepněte na „Průvodce“. (viz obr. 2.) 

V závislosti na tom, o čem je váš průvodce, máte různé možnosti výběru obsahu. (viz obr. 3.)

  • Pro průvodce místy na Instagramu: Vyhledávejte zeměpisné značky, používejte uložená místa nebo místa, která jste označili zeměpisnými značkami ve svých vlastních příspěvcích. 
  • Pro průvodce produkty na Instagramu: Produkty z vašeho obchodu, produkty vybraných značek.
  • Pro průvodce příspěvky na Instagramu: Použijte příspěvky, které jste si uložili nebo své vlastní osobní příspěvky

 

Následně klepněte na další  a přidejte název a popis vašeho průvodce. Pokud byste chtěli použít jinou titulní fotku, klepněte na změnit titulní fotku. Tu nemůžete nahrát z vaší foto galerie, ale pouze z vybraných nebo uložených příspěvků. 

Když máte nahrány všechny vybrané popisky + příspěvky klepněte na další v pravém horním rohu a následně sdílet. Pozor: průvodce musí mít název a minimálně dvě položky. Každá položka musí mít název. Pokud nejsou tyto základní podmínky splněny, nebude možné průvodce sdílet. 

Takto sdílený průvodce se propíše pouze do vaší karty na profilu, nikde jinde se neukáže. Můžete si ho tak poprípadě zkontrolovat a upravit. Až za vás bude v pořádku, můžete ho nasdílet ve stories. 

A teď to poslední. Mám pro vás 4 tipy, jak takového průvodce používat pro vaše podnikání. 

Shromážděte příspěvky zaměřené na vybrané téma
Pokud nabízíte více produktů nebo služeb a zveřejňuje různé typy obsahu, můžete je v průvodci pod konkrétním tématem seskupit. Já mám zatím průvodce dva. Jeden se věnuje instagram tipům a druhý zase business tipům. Určitě ale plánuji udělat průvodce i na canvu, ligthroom a další. 

Sdílejte své nejčastější otázky a odpovědi
Jste opakovaně dotazováni na téma o kterém jste již v nějakém příspěvku mluvili? Seskupte je do jednoho průvodce, kam sledující odkážete. Díky nadpisu jednotlivých příspěvků v průvodci si najdou co potřebují… A ještě mnohem více. 

Spolupráce s influencery 
Vytvořte průvodce, který představí ambasadory vaší značky. Díky možnosti vkládat do průvodce i uložené příspěvky jiných účtu, můžete do něj tak vložit sdílený příspěvek vašeho ambasadora. Buď jej můžete představit nebo uložit příspěvek, kde mluví o vašem produktu nebo službě. 

Vytvořte cestovního průvodce
Pokud se zabýváte cestováním, vytvořte průvodce, který vaše sledující přenesou na konkrétní místa. Např. „Skryté pláže na Ibize, Cyklostezky u jezera Lago Di Garda, Krásy Šumavy“ apod.

Možností je samozřejmě mnohem více. Je to jen čistě na vás jak průvodce uchopíte. Pamatujte si ale jedno, měl by dávat smysl.